Snabb pastagratäng


Ibland räcker bara inte tiden till, tyvärr är det ett väldigt vanligt fenomen hos mig. Jag vill så mkt, har så många planer och ideér... Oftast får vissa saker stå tillbaka vid dessa intensiva tillfällen, tyvärr blir det oftast sömn, matlagning och egentid som snällt får krympa till existensminimum.

Just nu är jag på väg in i en sådan period. En tid då det är som mest på jobbet. Då blir det lätt att man hoppar frukost för att komma iväg tidigare till jobbet, hoppar lunchen för att hinna med "det där" oxå och sedan blir någon eller några timmars övertid på kvällen. När man sedan kommer hem 12 timmar efter man åkte till jobbet finns inte mkt energi kvar, den lilla tid som finns läggs då på nära och kära.

I måndags var det en sådan dag - för att undvika att resten av veckan blir likadan gjorde jag en snabb pastagratäng av vad som fanns hemma. För att se till att jag i alla fall får lunch i mig varje dag.

Efter nära tolv timmar på jobbet var jag inte sugen på att ställa mig och laga mat men vetskapen att det blir inte bättre varesig tisdag eller onsdag fick mig att tillbringa bilfärden hem med att gå igenom vad som fanns hemma i kyl och frys för att slippa åka och handla.

Och detta blev resultatet:


Vad som idag fanns i mitt stora kök var detta: (och jag vet - det är inte alla som bara råkar ha detta hemma, men jag gillar att shoppa, så även mat, så det brukar finns lite av varje i min kyl och frys..) 

Pasta (i mitt skafferi fanns ett halvt paket gnocci)
Broccoli - en halv påse låg och sjöng på sista versen i frysen
Kyckling filéer (ett måste i min frys - finns alltid hemma)
En halv purjolök
En halv rödlök
Färska Champinjoner
Ett halvt paket baccon från söndagens lyxfrukost
Ett öppnat paket matlagningsgrädde
En burk cremé fraisch med smak av vitlök och parmesan
Samt lite riven parmesan

Koka pasta och släng i broccolin den sista minuten.
Skiva purjolök, rödlök & champinoner
Tina kycklingfiler snabbt i micron (mkt smidigt)
Stek bacon och skär i småbitar, stek upp kycklingfilé bitarna, salta och peppra och häll över creme fraishen.
Blanda pasta, det gröna i en gratängform, häll över grädden, tillsätt sedan kyckling röran.
Blanda och toppa med parmesan.

Allt som allt tog det mig 20 minuter och sedan in i ungnen - ca 30 min i 200 grader.

Lättvindigt och mkt gott!!! 




 

Kommentarer
Postat av: Mikaela

vilken fin skål eller form, vad har du hittat den?

2010-12-31 @ 15:19:00
URL: http://mymica.blogg.se/iheartgreen
Postat av: I Mitt Stora Kök

Tack! Formen har jag fyndat billigt på Göksäter (http://www.goksater.se/) tidigare i höstas.



2011-01-03 @ 11:42:47
URL: http://imittstorakok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0