Saffrans kavalkad

I fredags hade jag och några vänner en supermysig liten glögg afton. Som del av ett större projekt testade jag mina nya muffisformar och fyllde dem med härlig saffransmuffins smet...





 




De otroligt charmiga formarna har jag beställt från Hembakningsrådet. Receptet jag använt är följande:

Ca 12 muffins

3 ägg
2 1/2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocer
0,5 g saffran (1 påse)
50 g smör
1 dl mjölk
3 1/2 dl mjöl
2 tsk bskpulver
1 nypa salt
1 msk ljus rom (tex. Capten morgan)

Sätt på ugnen på175 grader
Vispa ägg, socker och vaniljsocker pösigt och vitt
Smält smöret och rör i mjölk och saffran, blanda i äggsmeten
Blanda i övrigt torra ingridienser
Häll i romen

Fyll formarna och grädda i ugn ca 15-20 minuter, låt svalan och sikta florsocker över som snö  


 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: sandra

Och de var jättegoda!! :)

kram

2010-12-01 @ 14:20:08
Postat av: I Mitt Stora Kök

=) Tack!

2010-12-29 @ 11:17:51
URL: http://imittstorakok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0