En himla massa maränger

Någon gång under semstern var vi på ett café de serverade minimarängerdär ur små burkar. Små, söta och pastellfärgade. Helt oemotståndliga...

Efter vaniljsåsen i veckans GAIStårta hade jag ett överflöd på äggvitor och ungefär samtidigt som kärleken hittade en fotbollsmatch på tv, så slog tanken mig att det kunde vara perfekt att göra sådana där små söta maränger att fylla burkarna i köket med. Sagt och gjort, sekunderna senare hade jag studsat ut i köket och börjat vispa äggvitor med en febril kraft.  

Och här är dem, runt 200 st eller fler (vem orkar räkna =) i rosa och vitt och helt perfekt krispiga.

Nu var ju bara frågan vad vi skall göra för gott att äta maränger till?

Maränger - en himla massa

6 äggvitor
4 dl strösocker
2 krm ättika 12%

Vispa äggvitorna över ett vattenbad i en torr bunke (helst glas eller rostfritt) tillsätt sockret lite i taget. Vispa tills det fått lagom temepratur, en så där 60 grader. Tag av bunken och fortsätt vispa, tillsätt ättikan.
Dela i bunkar om du vill göra olika fäger, lägg i sprits och spritsa på =)

Grädda i 100 gradig ugn i ca 1 1/2 timme. Låt torka.

Förvara i tät burk





Nu skall jag bara fundera ut hur jag får dem att inte klibbaihop med varandra i burken, ytan har en tendens att bli klibbig oavsett hur torra de är invändigt...


Kommentarer
Postat av: Ann-Christin

LJUVLIGT!

2011-08-21 @ 10:41:14
Postat av: Susanne

Filmen var galet rolig!! Jag som har urinvägsinfektion hade ett hellskotta att inte pinka på mig när jag skrattade i nästan två timmar :)

KRAM

2011-08-21 @ 21:58:22
URL: http://trullerutta.blogg.se/
Postat av: Kikan

Marängswish...eller hur sjutton det nu stavas....det måste du göra. Det är ju sjukt gott. Kram!

2011-08-22 @ 19:43:12
URL: http://hemmahoskikan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0