En svärmor Gittans äpplekaka

Nedanstående kommentar hamnade för någon vecka sedan på bloggen, det är söta Ancci som tyckte jag skulle testa hennes svärmor, Gittans äpplekaka.

Självklart ville jag testa. Men jag insåg snabbat när jag började härja i köket att det är lite svårt att baka om man inte har en bild, för att veta hur konsistensen skall vara, kompakt, fluffig eller kletig. Detta var i alla fall första försöket och då helt enligt nedanstående recept och anvisningar.

Resultat: Det visade sig vara en knäckig äpplekaka med nästan som äpplemarmelads fyllning, väldigt god och rekomenderas varmt till alla.

Själv skall jag klura lite på varianter på kakan, nu när jag vet hur den blir =)

UTMANING!!!
eller är det det? Nej jag döper om det till RECEPTDELNING!!!

Min svärmor gör en fantastisk äppelkaka och jag tänkte dela med mig av receptet till dig.

Svärmor Gittans äppelkaka
4 dl mjöl
1 1/2 dl socker
100 smör
1 ägg
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
5-6 rivna äpplen
kanel och socker efter smak

Rör ihop mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker. Blanda i smöret och sedan ägget. Lägg ut hälften av degen i en form. Riv äpplena ovanpå och strö över socker och kanel. Platta till med handen och fördela resten av degen ovanpå. Grädda i 40 minuter på 200 grader. NJUT!


Kommentarer
Postat av: Ancci

Den ser perfekt ut :-)

Visst är den underbart god! Jag tror att plommon skulle kunna ersätta äpplena fantastiskt bra!



KRAM

2011-08-25 @ 18:01:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0