En viltkryddad porterfilé

En dag som denna har höstkänslan infunnit sig riktigt ordentligt, vad som avgjorde slaget om hösten bortsett från min längtan efter rödvin? Jo, insåg imorse när jag gick till bilen att jag frös lite så där hösigt om de bara bennen (envisas med att gå med bara ben ett tag till).

Men, inget fel med höst, tvärtom det är riktigt mysigt. Förutom mysiga rödvinskvällar är det underbart med alla goda grytor. Idag lagade jag denna ljuvligt goda viltkryddade porterfilé. Rekomenderar den utan att blinka, den hade dessutom passat lika bra till söndagsmiddag som till en tjejmiddag. Det var bara så att jag var sugen på det just nu, idag... 

1 fläskfilé
1 rödlök
1/2 purjolök
1 rödlök
flingsalt
nymald peppar
3/4 l kantareller
1 msk vetemjöl
ca 16 cl porter
3 dl grädde
2 msk viltfond
1 tsk kinesisk soya
3 msk lingonsylt
5 krossade enbär
1 tsk timjan
1 dl lingon (färska eller frysta)

Nu kan detta låta som en himla massa ingredienser, men det är inte så farligt, jag lovar =)  

Putsa filén och skär i skivor och bryn dem i smör. Krydda med salt och peppar och ställ åt sidan. Rensa svampen och fräs den i smör tillsammans med den strimlade purjolöken och klyftade rödlöken. 
Pudra över mjölet och tillsätt sedan porter, grädde, fond, soja, lingonsylt, enbär och timjan och koka upp. Lägg i köttet och låt skjuda ca 5 minuter, tillsätt lingonen.

Servera med ris. Smakar som den vildaste vildgryta =) Fantastiskt gott!!!



  

Kommentarer
Postat av: Lillan

Tack för tipset, det var kanongott.

2011-12-10 @ 20:26:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0