Flygande Jakob

En riktig klassiker som jag plötsligt fick ett enormt sug efter, och när jag väl kom på att det var det jag var sugen på kunde jag knappt vänta tills det var middagsdags. Älskar flygande jakob, oavsett hut 80-talsaktigt det är!

Min flygande jakob

Ris för ca 4 personer
1 grillad kyckling
1 banan
1 pkt bacon
ca 2,5 dl grädde
1- 1,5 dl chilisås
1 näve jordnötter

Koka riset och lägg i botten på en ugnsfast form, rensa kycklingen (eller ännu bättre - be någon annna göra det åt dig=) och lägg ovanpå det kokta riset.
Knaperstek baconent och klipp i bitar över kycklingen.
Skiva en banan och fördela över, strö över lite jordnötter. Vispa grädden och tillsätt sedan chilisåsen i grädden (ju hårdare vispat desto bättre, själv vispade jag lite för löst i dag i ren iver över att snart få äta) och bred som ett tjockt lager över allt det mumsiga. Grädda i ugn tills det fått lite färg. Avsluta med att strö lite jordnötter ovanpå!

Självklart kan både bananer och jordnötter uteslutas om allergi eller smaklökar säger så (som på bilden nedan, kärleken avsade sig gärna sin del av de godsakerna och då blev det mer till mig =)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0