Stroganoff, rättare sagt Biff stroganoff

Sedan jag varit liten har jag alltid föredragit korvstorganoff framför biff varianten, nu har jag insett varför, jag har helt enkelt inte ätit en korrekt tillagad biff stoganoff!

Under en av alla lata semesterdagar hittade jag ett program på tv, närmare sagt kanal 8, och programmet Masterchef Australia och jag var fast. Kockarna var motiverande, lektionerna var inspirerande och plötsligt fann jag mig själv sittandes med anteckningsblocket och noterade vad de sa...

En av dagarna var det en utmaning och det att återskapa en biff stoganoff. Nu kunde jag inte känna smaken genom tv:n men så gott det lät när kockarna beskrev smakerna... Mmmm ....

Jag var ju bara tvugen att testa, genom att ha lyssnat flitigt, sett resultatet och lagt ihop lite tips från de olika tävlanden skapade jag min egna Biff stroganoff och oj vad god den var. Jag har fullkomligt slickat min talrik!!!

Så vad använde jag och hur gjorde jag?

2 st scharlottenlök
1 vitlöksklyfta
ett par champinjoner
gott nötkött (rumsvarmt - INTE kallt!)
ca 2/3 dl tomatpuré
1 buljongtärning (kött)
mjöl
paprikapulver
1 dl grädde
1 dl creme fraische

Finhacka lökarna och fräs dem mjuka, tillsätt de klyftade champinjonerna. Köttet strimlas och "marinernas" i mjöl och paprikapulver så att det är "torrt" runt om. Bryn tillsammans med löken och svampen. Tillsätt buljongtärningen och tomatpurén, grädden och creme fraischen. Låt koka ihop och smaka av med paprikapulver.

Servera med persiljepasta.

Så otroligt gott, just att köttet får mjöl och paprika runt sig innan det steks påverkar både såsens konsistens, smak och mörheten på köttet...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0