En favorit i aladdinasken

Min absoluta favorit ur aladdinaskarna är trillingnöten. Det är ju oftast den som är slut först oxå, men nu har jag lösnignen. Genom att ha tillbringat gårdagens kväll med att tillverka en massa egna trillingnötter kan jag bara lägga dit en ny så fort en försvinner =)

Det bästa av allt - det var super enkelt att göra. 

Råkade få lite smält mörkchoklad kvar efter att ha chokladoppat lite annat och det kunde jag bara inte låta förfara, så snabbt togs chokladen tillvara och blev till underbara trillingnötter.

Trillingnötter

150 g Hasselnötter rostade och blancherade (skrubbade)
( finns färdigt i vissa butiker - underlättar det tråkiga momentet med att rosta och skrubba dem rena)
ca 30g mörk choklad
200g Mjölkchoklad/ljus blockchoklad

Släng ner de skrubbade nötterna i lite smält mörk choklad. Det skall bara vara så att de blir lite choklad runt dem och så att det går att placera nötterna tre och tre (alltså inte heltäkande med choklad utan bara så att de stelnar ihop.
Låt stela ordentligt, gärna i kylskåp någon timme/eller till nästa dag. Smält sedan ljuchoklad
och doppa ner de stelnade trillingnötterna, nu får du en heltäcklande yta som ger ett precis lika fint intryck som de i aladdinansken. Låt stelna, ringla sist lite överbliven smält choklad över för att få det läckra mönstret. Piece of cake!




Kommentarer
Postat av: Anna/Frostrosor

Snygga som bara den! Härligt att slippa slåss om trillingnöten!

2011-12-09 @ 20:09:09
URL: http://frostrosor.blogspot.com
Postat av: Ann-Christin

Me like, ser überproffsiga ut! En stor skål beställes nästa gång vi ses :) Jag är iof även nöjd med en liten skål. Ja till och med kanske bara två till kaffet!

Postat av: Millah - mamma till Amilia ♥

Nu är min femtonde jultävling avslutad :)

Kika in här för att se om det var du som vann:

http://millahoman.blogg.se/2011/december/jultavling-15.html

Kram // Millah

2011-12-10 @ 20:13:16
URL: http://millahoman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0