Citronlax med potatiskbakelse


Äta fisk skall man ju göra minst en gång i veckan (enligt något gammalt talesätt jag snappat upp som liten) och det är supergott, om man väl vet vad man skall göra. Jag måste erkänna att jag tycker fisk är svårt... Jag kan inte mkt mer än (och detta är ganska pinsamt när man bor på västkusten) lax, rödspätta och skaldjur. Hmm visst kan jag fler fiskar men jag kan inte riktigt tilllaga dem så det blir så där riktigt gott...

Men man är inte sämre än att man kan lära sig. Nytt mission... Får se hur det går=)

Igår serverade jag i alla fall citronlax med potatisbakelse.

Laxfiléer (brukar räkna en per potion men en hungrig, tränande, sambo äter gärna två =)
ca 50g smör
1/2 citron

Potatis för valfritt antal personer (gärna mjölig sort - igår blev det King Edward, hade det varit helg hade jag kanske slagit på stort och valt mandelpotatis)
salt och peppar
Hackade färska kryddor (hade endast persilja hemma men skulle annars valt oregano)
smör
Lite riven ost
en skvätt grädde

Sallad/sparris/tomater

Börja med att lägga upp laxfilerna på var sin bit ungsfolie, rör ihop smör och pressad citron och klicka en stor klick på varje laxfile. Vira ihop folien till paket.

Koka ca 1/3 av potaitsen, resterande råriver eller tärnar du och steker med salt och peppar. När den kokta potatisen är klar mosar du ihop den med de hackade kryddorna, grädde och smör.

Med den stekat potatisen fyller du botten i små ungsfasta formar, fyller på med mos och sedan toppar med den stekta potatisen som ett lock. Ovanpå allt lägger du lite riven ost.

Kör laxen i ugn ca 200 greader ca 20-25 minuter och de sista 7-10 minuterna petar du in potatisbakelserna.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0