Frittata

Läste nyligen i en mattidning om frittata, det är som en Italiensk variant på vår svensak omelett eller den spanska tortillan. Då jag både gillar omeltett och tortilla var det bara att prova. Det bästa är att den är bara att fylla med vilka grönsaker man har i kylen... Ett motto som jag oftast lever efter som det är =)

Lagom trött efter träning och lång dag på jobbet behövde jag ladda batterier och äta något hyfsat lättlagat och nyttigt.

Min frittat blev alltså följande (för ca 2-3 personer):

6 ägg
salt och peppar
rödlök
röd paprika
färsk sparris
chevré
färsk oregano

Toppad med parmaskinka och serverad med en hackad avokado

Vispa ihop ägg med salt och peppar. Stek grönsakerna mjuka i en ugnssäker stekpanna. Fyll sedan på med äggsmeten och hysta in i ugnen. ca 225 grader 8-10 minuter. Plocka ut när äggstanningen stelnat, och smula chevren samt de fäska kryddor ovanpå.
Sätt ugnen på grill ytterligare några minuter tills den fått fin färg. Servera med parmaskinka, lite rostade pinjenötter och avokado med lite flingsalt smaksatt med chili.

 







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0