Polka cotta dot


Polka cotta.. What? Förvirrande? Nja - kunde helt enkelt inte bestäma ett bra namn för min polkagris pannacotta =)

Dessa pannacottas har jag utformat helt på egen hand, lite fantasi, lite rester hemma och saken var klar.

Idén med mina siliconmuffinsformar var att pensla dem med smält choklad för att få en chokladform, sedan skulle jag lyckas fylla dem med pannacotta utan att formen smälte och ja - det lyckades =)

Chokladformar

Smält ca 100 gram finare mörk choklad, pensla på insidan av siliconformarna. Låt stå kallt för att chokladen skall stelna. (Och var inte lika ivrig som jag och ryck och drag i formarna var 10 minut, de går bara sönder då =)  

Vit choklad pannacotta bas recept: (4 mindre potioner)

2 dl grädde
0,5 dl mjölk
2 msk socker
1/2 tsk vaniljsocker
50 g vit choklad
1 1/2 blad gelatin
+ polkagrisar

Koka upp grädde, mjölk & socker. Tag av plattan och tillsätt de blötlaggda gelantingbladen och den vita chokladen. Rör ihop tills det chokladen och gelatinet smält. Hacka polkagrisar och häll i - dessa kommer att smälta till viss del - beroende på hur tidigt du häller upp den i pannacottan.

När det har svalnat  utana tt stelna häller du upp i chokladformarna.

Låt svalna innan de hälls upp i formarna - för att vara säker på att det inte var för tidigt placerade jag chokladformarna i sina siliconformar igen -för att få lite stadga...

När det är klart (ca 3 timamr senare) dekorerar du bara panna cottan med varlfri dekoration =) Nedan ser du en polka cotta dot och en vanlig med vit choklad dekorerad med polkagrisar/jordgubbar.

Utlåtandet: mkt gott men väldigt mättsamt! (dessa mindre potioner räcker gott och väl =)








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0