Going wild and crazy in the kitchen


Jag gillar att improvisera och att blanda smaker vilt. Och jag är som tidigare nämnt ingen bra matplanerar i den bemärkelsen att skriva listor och följa det som står. Rättelse, jag är super bra på att skriva listor, printa recept och planera, sen är jag mindre bra på att följa det.

I helgen improvisations shoppade jag älgfärs. Utan den minsta susning av vad jag skulle ha den till. Datumen närmade sig passering och jag improviserade - totalt! Försökte söka efter något annorlunda recept, men hittade väldigt lite och att göra köttbullar kändes likte trist när man ändå hade köpt älg färs. Så, jag letade lite i min frys, och i kylskåpet och voilá!

Så, håll till godo; 

Anna's älgfärsbiffar fyllda med parmesan och lingon

ca 500g älgfärs
1 ägg
ströbröd
lingon (färska om det finns - jag hittade frysta i frysen)
finriven parmesan
smör

Serveras med ris, sallad och yoghurt sås med lingon

Blanda ett ägg med färsen, tillsätt lite ströbröd. 
Strö ströbröd på en tallrik och platta ut en klick färs. Lägg ca 2 tsk lingon i mitten, lite socker och strö parmesan över. Vik ihop plattan till en biff och gör den stbil med ströbröd - annars kommer den troligen falla isär så fort du börjar steka dem.

Stek på medel värme (typ 3:an) tills klara. Servera med kokt ris, grönsallad och lite matlagnings youghurt där du rör i mer lingon (och en del socker annars blir det alldeles för surt upptäckte jag snabbt...)

Smak: biffarna var goda, lingonsåsen oxå (ialla fall efter jag tillsatt lite socker - innan var det surare än surast) Men det kanske blev lite torrt, skulle nog rekomendera en varm brunsås med lingon i istället, eller varför inte kantarellsås? Men viltkänskaln fanns både i köttet och i lingonen! Kan nog bli en utveckling av detta i framtiden!




    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0