Recept syrliga små bakverk

Nu när jag kan kanske jag skall dela med mig av receptet på de små syrliga bakverken jag skev om igår. (Alla är redan slut)

Precis som det kom fram i komentarerna så är det hemma gjord lemoncurd som döljer sig i dessa ljuvliga muffins. Recept på hur jag gör min lemoncurd kommer inom snart - min senaste sats börjar ta slut=)

Muffins ca 12 st

3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 dl socker
1 ägg
1 äggula
1 3/4 dl mjölk
1/2 tsk vaniljpulver
100 g avsvalnat smält smör (osaltat!)

Maräng
2 äggvitor
1 1/2 dl socker

ca 200 g lemoncurd (antingen köpt eller varför inte hemmagjord?)




Sätt på ugnen på 200 grader

Smält smöret och låt svalna

Skikta mjölt, bakpulvret och sockret i en stor skål

Vispa samman ägg och äggula med en nypa salt, häll sedan i det svalande smöret, mjölken och vaniljen. Häll äggsmeten i de torra ingredienserna , rör bara i det så att de blandas, smeten skall vara lite ojämn med klumpar.

Fördela smeten i muffinsformar på en muffinsplåt, grädda ca 15 minuter.

Låt sedan muffinsarna svala för att sedan gröpa ur en liten håla i varje, fyll upp med lemoncurd.

Vispa sedan marängen, först vitorna till hårt skum och tillsätt sedan sockret i omgångar. Klicka på en kilck maräng på varje muffins och låt grädda i 200 grader ca 5 minuter. Om du vill kan du strö liteströsocker på marängen inna de gräddas. Låt marängen få lite färg och ta sedan ut dem.

Helt ljuvligt gottt!!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0