Jordnötssås

Sältan i jordnötter i en himlesk sås- mmmmmm helt underbart!

Här är ett gammalt recept jag hittade i min gömmor, det var nog över 5 år sedan jag tog mig tiden att göra det men nu kan jag inte förstå hur det kunnat gå så lång tid - det är ju underbart!!!


1 scharlottenlök
1 vitlöksklyfta
1 msk olja
1/2 tsk samaolek
3 tsk koriander
1 tsk spiskummin
1 msk palmsocker
3 dl kokosmjölk
2 msk jordnötssmör gärna den krunchiga sorten =)
lite riven ingefära
salt och peppar

Hacka löken och lägg i en kastrull, tillsätt den rivna vitlöken, olja och sambaolek, låt puttra några minuter, tillsätt kryddorna, sockret  och ingefäran.  Häll på kokosmjölken och låt koka upp. Tag upp lite varm kokosmjölk i en skål och rör ut jordnötssmöret i det innan det tillsätts till det övriga. Låt koka upp tills det tjocknar. Salta och peppar.

Servera med grillade kycklingfiléer på spett eller hela tillsammans med ris.




 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0