Testar nya trenden - kalljäsning

Allt mer och mer pratar man om kalljäsning, och nu var det dags för mig att testa detta.

Det har blivit allt mer populärt att baka bröd och surdegsbröd är en starkt växande trend. Det kräver dock en del rutin (surdegar som är satta sedan lång tid tillbaka) och planering.. Men det allra senaste trenden tror jag nog är kalljäsning. Helgen var en lagom tid för mig att testa detta och det är en mkt enkel form av bakning, kräver mer eller mindre noll i ansträngning och resultatet var nybakta mkt goda frukost bröd.

Receptet jag utgick ifrån är:
12,5g jäst (1/4pakt)
3 dl kallt vatten
1 tsk salt
1 tsk honung
1/2 dl solrosfrön
7 dl vetemjöl (jag passade på att testa sepcialmjölet Manitoba cream från finax)
plus solrosfrön till garnering

Rör ut jästen i det kalla vattnet och tillsätt sedan de övriga ingredienserna. Arbeta degen smidig med elvisp eller för hand. Häll ut degen (ganksa kletig) på mjölat bakbord. rulla ihop till en rulle och låt vila 5 minuter.Skär den sedan i 10bitar och lägg på bakplåt med snitt ytan uppåt. Låt jäsa över natten i kylskåp (inplastat) Tag ut plåten minst 30 minuter innan gräddning och grädda sedan 12-18 min i 225 grader varm ugn.

Perfekt frukostbröd är serverat.

Egen notering är att brödet jäst mer på bredden än på höjden och blev mer av thekakeformat men oerhört saftigt & gott och kändes verkligen bageribakat. Sen är jag osäker på om det beror på kalljäsningen eller specilamjölet. Får helt enkelt testa vidare och återrapportera! 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0