Vit chokladcheesecake med jordgubb och mango salsa

Till min tjejmiddag för några veckor sedan (tema: i min trädgård) och till min födelsedag bjöd jag på denna super goda cheesecake.

 12 digestivkex
1dl pistachnötter
50g smält smör
150g vit choklad
3 stora ägg
1 dl strösocker
300g philadelphia
250g mascarpone
1 msk vaniljsocker

Kläm fast bakplåtspapper I en rund bakform med löstagbar botten. Klipp lös överflödigt papper, mixa kex och nötter med smält smör.

Häll hälftena smulorna i botten av formen och tryck till. Hacka vitschoklad och smält i en skål över en kastrull med skjudande vatten. Tag bort var 30 sekund och rör. Dela äggen  och vispa vitorna hårt med ca ½ dl socker. Vispa gulora i en annan skål med ½ dl socker till fluffig smet.
Tillsätt den smält chokladen, philadelphiaosten, mascarpone, vaniljsocker och citronskal. Vänd ner äggvitorna i smeten.

Häll blandningen över botten och strö över resterande smulor. Ställ i frysen ca 4 timmar.

Mango och jordgubbsalsa

1 liter jordgubbar
500g mango
1 lime
2 msk akaciehonubng
2 msk finstrimlad mynta 

Blanda jordgubbar med mangon i bitar, pressa saft ev lime, honung och mynta i en skål, smaka av.





Kommentarer
Postat av: Ancci

DET SER FANTASTISKT GOTT UT!!!!

2011-05-13 @ 11:30:29
Postat av: Ida - kreativity.blogg.se

Vilken härlig blogg!! Detta ser otroligt gott ut!!

2011-05-18 @ 15:39:46
URL: http://kreativity.blogg.se/
Postat av: I mitt stora kök

Tack!!

2011-05-18 @ 19:48:37
URL: http://imittstorakok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0