En citron & lime cupcake med ljuvligt syrlig frosting

Då jag själv är en riktigt citronfrälst bagerska var jag ju bara tvungen att göra dessa ljuvligt goda citron och limecupcakesen till julmarkanden. Dessa var min personliga favorit av allt de vi sålda så därför var jag lite besviken efter första dagen, då de inte gick så bra som jag hoppats men så tog det fart och sista dagen var de dessa ljuvilga cupcakes som var slut först!

Dessa passar oxå utmärkt att göra i miniformat vilket som ni säker förstår är livsfarligt, då orkar man ju äta flera stycken - på rad =)

Citron & Lime Cupcakes med syrlig frosting

Ca 12 st

2 Ägg
2 dl Strösocker
2 1/2 tsk Vaniljsocker
1 tsk Bakpulver
3 dl Vetemjöl
1/2 dl Mjölk
150g Smör
1 Citron, saft och finrivet skal
1 lime, saft & rivet skal

Frosting

400g philadelphia
3 dl Florsocker
2 Lime, saft och finrivet skal
200g Vit choklad


Vispa äggen pösigt och tillsätt sedan socker så att det blir en porös smet. Vänd i vaniljsocker, bakpulver och mjöl. Tillsätt mjölk, smält smör och citron & lime saft samt finrivet skal. Rör försiktigt smeten slät och fin. Fördela smeten i muffinsformar. Grädda i mitten av 200 gradig varm ugn i 15 min. Låt svalna.

Vispa färskost fluffigt tillsammans med florsocker och limesaft samt finrivet skal. Smält den vita chokladen försiktigt (tänk på att vit choklad är lite känsligare än mörk cholklad så smält på låg värme.) Rör i den smälta chokladen och vispa smeten slät. Spritsa frostingen över de svalna muffinsbottnarna. det fungerar finfint att göra frostingen dagen innna och ställa i spritspåsen i kylen. Dessa cupcakes är spritsade med en rundtyll och dekorerade med antningen snöflingot gjorda i sugerpaste eller små blommor oxå i sugerpaste. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0