En saftig morotsmuffins




Med på vår julmarkand fanns dessa supergoda morotsmuffins med härligt krämig frosting. Personligen tycker jag stora muffins är lite i mäktigaste laget men perfekta att dela med en söt vän =)

Morotscupcakes

ca 10 st normalstora

2 morötter normalstora, rivna (motsvarande ca 3 dl rivna morötter)
100 g smält smör
2 ägg
2 dl socker
2 tsk kanel
2 msk pressad citron
3 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Frosting
3 dl florsocker
150 g philladelphia
1/2 pressad citron


Vispa först äggen pösigt tillsätt sedan sockret lite i taget för att få en riktig pösig smet. Blanda i resten av ingredienserna. Häll upp i muffinsformar eller i muffinsplåt. Grädda mitt i ugnen i 200 grader varm ugn i ca 15-20 minuter (beroende på ugn, min ugn som inte är så bra behövde minst 20 minuter)

Till topping hade jag gjort en frosting enligt receptet ovan som jag lät vila i spritspåsen över natten innan jag spritsade ut dem med en rundtyll.

Om någon undrar över kantarellerna, nej,  jag menar de aprikosa blommorna =) (tror varenda unge och hälften av alla vuxna tog mina aprikosa blommor för kantareller) så är de gjorda i suger paste.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0