En massa frukostbriocher

Jag ser att det har varit dåligt med uppdateringar här det senaste, uppenbarligen har mina inlägg jag bloggat från mobilen försvunnit i cyberspace. Får återkomma med de senare.

Äntligen är det lördag och helg, helg innebär ju alltid helfrukost och idag lyxade vi till det med frukostbriocher.

Briocher är små franksa bröd som är en blandning mellan bröd och bulle, de påminner om scones i smaken men är lite mer brödaktiga om ni fårstår vad jag menar.

Gott är det i alla fall!!! Gärna med en god marmelad eller smör och ost!

Briocher ca 15-20 st

1 dl mjölk
25 g jäst
1 krm salt
5 1/2 dl mjöl
100 g smör
1 1/2 tsk socker
2 ägg

+
1 ägg till pensling

Värm mjölken till fingervarmt, smula jästen i en bunke och rör ut den i mjölken, tillsätt salt och kanppt hälften av mjölet, arbeta ihop till en lös deg och låt jäsa ca 30 minuter. Rör smör och socker mjukt och arbeta sedan in det i degen tillsammans med äggen, och sist restena v mjölet.
Knåda degen förhand och rulla sedan runda bullar av dem, ca 20 st stora och tjugo små.

Lägg dem i småbrödsformar med den lilla kulan ovanpå och låt jäsa ytterligare en gång, ca 30 minuter. Pensla sedan med ägget och grädda 10 minuter i 225 gradig ugn.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0