En rosévins risotto med västerbottenostfyllda kycklingfileér

Det här är på tok för lyxig mat för en vanlig söndag, det vet jag, men för det första så var det vanilga riset slut hemma, kantarellerna var redan tinade, den kallröka skinkan låg där i kylen och väntade på att användas och ja... det var vl typ det =)

Läste för ett tag sedan om rosévinkokat ris, och nu när jag inte hade något vanligt ris hemma improviserade jag och gjorde en rosévinsrisotto.

Kycklingfileérna snittade jag och fyllde med västerbottenost, lindade kallrökt skinka runt och sedan ugnen 200g ca 30 minuter.

Risotto gör du enligt nedan:

1 scharlottenlök, fint strimlad
smör/olja
lite kantareller
300 g avarios
1 grönskasbuljongtärning + 1 dl vatten
rosévin ca 2-3 dl
ca 2 dl riven västerbottenost


Börja med att fräsa löken och riset på lågvärme i smör/olja tills riset är blankt och glansigt. Tillsätt den förvälda svampen och lite rosevin. Lös upp buljkongtärningen i vattnet och tilsätt. Forsätt sedan att tillsätta vätska allt eftersom tills risotton är klart, Rör sedan ner den rivna osten och servera!

 


Kommentarer
Postat av: Catrin

Fy tusan så gott =) Underbara receptt du har här!!

2011-10-23 @ 19:04:21
URL: http://cocobycatrin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0