Hasselnötsmaränger

Efter att ha vaknat tidigt och inte kunnat somna om gick  jag upp för att baka något till söndagsfikat. En snabb inventering av kylen informerade om att jag borde göra något åt äggvitorna sen veckans sats av lemoncurd.

En titt i skafferiet och jag bestämde mig snabbt för att göra jättemaränger med hasselnötssmak.

Superenkelt och gott! De överblivna passar dessutom ypperligt till att smula ner i glassenmaskinen i nästa omgång av glass=)

Hasselnötsmaränger
6 stora
 
1 dl äggvita
2,25 dl socker
100 g hasselnötsmassa
0,25 dl chokladknappar

Vispa äggvita och socker glansigt i glasskål över kokkande vatten, När marängen är styv och blank, tag av från kastullen och fortsätt att vispa den sval. 

Smält hasselnötsmassan och vänd ner i marängsmeten tillsammans med chokladknapparna, spara någr att strö över på slutet.

Klicka ut på bakplåtspapper och grädda i 130 g varm ugn i ca 35 minuter.


  

Kommentarer
Postat av: MISS ALICIA

Hej!



Ta jättegärna en titt på nätbutiken missalicia.se, där hittar du spännande brittiska märken!



Vänliga Hälsningar,

Miss Alicia

2012-04-02 @ 13:43:29
URL: http://missalicia.se
Postat av: Linas inredning

Åh, de där ska jag testa! Har du gjort dem mindre nån gång och vet hur länge de ska vara i ugnen då? Har aldrig bakat maränger förut :)

2012-04-05 @ 12:01:01
URL: http://linasinredning.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0