Ett päronchips med blåmögelost

Hittade detta enkla men sååå goda tilltuggreceptet för inte så länge sedan och då jag helt snöat in på päron detta året tyckte jag det verkade vara ett passande tilltugg på nyårsafton.
Jag var lite optimistisk när jag drog igång projektet kl 9 på torsdagkvällen - det där med 4-5 timmar i ugn (vilket visade sig inte räcka) passade inte så bra med min sömnkurva....

Men men, den som kämpar får smaka ett underbart tilltugg =)

Päronchips med blåmlögelost, valnötter och honung

2 hårda päron
1,25 dl vatten
2 dl socker
2 msk honung
1/2 citron
blåmögelost ca 150g
valnötshalvor
flytande honung

Börja med att hälla upp socker och vatten i kastrull. Låt koka upp. Skiva päronen tunt med hjälp av tex en mandolin. Lägg i honungen och låt vattnet koka upp på nytt. Tag av kastrullen från plattan och tillsätt citronsaften och låt sedan päronskivorna dra i den ljumma lagen i ca 30 minuter.

Lägg sedan på bakplåtspapper och låt torka i ugn ca 75 grader varm. I ca 4-5 timmar (i mitt fall som kan bero på en mindre bra ugn ca 7-8 timmar) Efter halva tiden vänder du på päronskivorna. Förvara sedan i torr bunke mellan bakplåtspapper med tät slutande lock.

Vid servering, skär en liten bit blåmögelost och lägg på varje chips, lägg över en halv valnöt och ringla över lite flytande honung.





God fortsättning på det nya året! Hoppas ni hade en underbar nyårsafton!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0