En gudomlig dessert

Jag är svag för söt saker i allmänhet, men nog för att det är gott med tårtor, bullar och kakor så bultar mitt hjärta lite extra för just desserter.
 
Denna desserten är en kombination av helt fantastiska smaker. Ni skulle sett mig under tillagning, smakade av än den ena än den andra delen och ojade mig och krävde att sambon skulle smaka, för var det inte en helt gudomlig smak??? Bästa att smaka lite till....
 
Receptet snappade jag upp från tv - där några vinnande dessertkockar tillagade det hela i tv 4 morgon. Men hur de fick receptet att räcka till 10- 25 (!!!) st är för mig en gåta, receptet räckte till 7, max 7 st. Så lite försent och i panik insåg jag just detta och fick hysteriskt göra en och en halv sats till - jag skulle ju få ihop 16 st ....
 
Det gick och desserten var om möjligt ännu godare i ett än vad alla delar hade smakat var för sig...
 
Gudomlig sommardessert (7 personer)
 
Rabarberkompott
500g rabarber
0,5 g vaniljpulver
125 g socker
4,5 g gelantinblad
 
Maränger
60 g äggvita
120 g socker
grovmald kardemumma efter smak (valfritt)
 
Vanilj chantilly
100 g grädde
100 g creme fraische
1 vaniljstång
35 g florsocker
zest från 1/2 citron
 
Jordgubbar + chokladdekoration
 
Koka rabarberna tillsammans med sockret och vaniljen, lägg gelantinbladen i kallt vatten. När rabarberna kokat sönder och blivit till en mjuk kräm, tag av plattan och lägg i de mjuka och urkarmade gelantinbladen. Låt rabarberkompotten svalna ikylskåp.
Vispa äggvitan i marängen tillsammans med hälften av sockret till en halvfast maräng, tillsätt resten av sockret under fortsatt vispning.Vispa tills marängen är styv nog att kunna spritsas, vänd försiktigt ner kardemummna. Spritsa ut på en plåt och baka av i ca 100 grader tills de är helt torra. (detta görs med fördel dagen innan det skall serveras)
Skrapa ur vaniljfröna ur stången och vispa samman alla ingredienserna till en spritsbar konsistens.
 
Spritsa upp den kalla rabarberkrämen i ett glas, fortsätt med vaniljchantillyn och toppa med maränger, färska jordgubbar och chokladdekoration (jag glömde mina hemma i frysen och kompleterade med nobelss vilket fungerade utmärkt - fast dessa kom inte med på fotot )
 
Servera!!!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0