Rabarerglass

För snart ett år sedan fick jag en underbar glassmaskin, tyvärr har den legat nerpackad lite väl länge. Jag skyller på flytten - för det kan man nog skylla på hur länge som helst =)
 
Hur som helst, här om dagen fick jag ett sådant där infall - jag skulle göra rabarberglass. Bara ner och leta igenom de 35 ouppackade lådorna som stod kvar i källaren tills jag hittade maskinen.
 
Sen var det bara att tuta och köra. kan säga att denna glassen går lika bra att göra utan glassmaskin men det tar lite längre tid bara... Det går oxå utmärkt att halvera receptet för en mindre glassmaksin.
 
Rabarberglass med krossade maränger
 
4 äggulor
1 dl socker
2 dl mjölk
1 1/2 dl grädde
1 dl glykossirap
2 dl rabareberkräm
1 dl minimaränger
 
Vispa ihop ägg och socker. Koka upp mjölken, grädden och sirapen. Vispa ner äggsmeten i den varma mjölkblandingen, tillsätt sedan rabarberkrämen. Kyl i vattenbad innan den körs i glassmaskinen, tillsätt på slutet marängerna.
Alternativt kan du lägga smeten i frysen minst 5 timmar, rör om med jämna mellanrum och tillsätt marängerna efter ca 1 - 2 timmar.
 
Servera med färska jordgubbar.
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0