Creme brulèe med smak av citron

I julklapp fick jag en bruléebrännare som ännu inte kommit till användning, till stor del pga flytten. Men efter att jag nyligen åt en super god creme brulée på en restaurang blev jag sugen på att testa min nya bännare.
Så efter lite letande i de ännu ouppackade lådorna fann jag den och slängde ihop denna supergoda dessert. En klassisk creme brulée med en klick lemoncurd i botten. Syrligt, sött och lent - en underbar kombination.

Creme brulée med smak av citron
4 port

4 msk lenomcurd (köp färdig eller testa detta receptet)
1/2 vaniljstång
2 dl grädde
1/2 dl mjölk
1/2 dl socker
3 äggulor
1 msk socker

Lägg en msk lemoncurd i varje potionsform, och ställ i kylskåpet.

Dela vaniljstången längs med och skrapa ur innehållet, koka upp innehållet tillsammans med restan av stången och grädde, mjölk och hälften av sockret. Låt svala och plocka upp vaniljstången.

Vispa äggulorna pösigt tillsammns med resten av sockret. Häll sedan sakta i den avsvalnade mjölkblandnigen.

Tag fram formarna i kylskåpet och häll försiktigt över krämen.

Ställ i en hög ungsform och fyll med vatten så att formarna står till hälften i vatten. Ställ in i ugn i 200 grader varmt i ca 40 minuter.

Låt svalna i kylskåp.

Tag fram vid servering och strö över socker som du sedan bränner av med en brulée brännare för att få den krispia ytan. hade ju varit himla snyggt med lite citronmelisn till oxå - så den får ni föreställa er =)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0