En fisk och skaldjurssoppa


Min goda vän G brukar ofta laga en oerhört god fisk och skaldjurssoppa. Så nu när matlusten börjar infinna sig passade jag på att göra en just sådan soppa.

Dock inhåller henns recept inga mått utan mer ingredienser så det var bara att testa sig fram, och även om jag har mat till en hel vecka framför mig så är jag nöjd. Jag fick mig en riktigt matig och god fisk och skaldjursoppa till middag. Och även om jag bytte ut lite ingredienser då jag inte hade allt hemma blev det riktigt bra.

Fisk och skaldjurssoppa på mitt vis

2 potatisar
3 morötter
1/2 rotselleri
1 pkt torskblock
1 pkt räkor
1 påse saffran
2 scharlottenlökar
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpuré
1 dl vitt vin
5 dl grädde
2,5 dl grönsaksfond
smör

salt och peppar, citron

Skala och hacka potatis, rotselleri och morötter i små fina tärningar. Strimmla löken och fräs den i smör med saffranen och toamtpurén. Tillsätt vinet och rotfrukterna. Tillsätt fonden och låt koka upp, tillsätt sedan grädden och låt rotfrukterna koka mjuka. När rotfrukterna är mjuka tillätt fisken och låt koka klart, toppa med räkorna allra sist.
Smaka av med salt peppar och citron.

Servera med tex rostade brödsticks.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0