Kassler Florentine

Det finns så många sätt att bli inspirerad till matlagning; mataffärer, tv, bloggar, kokböcker... Det senaste som inspirerade mig var faktiskt en vanlig roman. Jag läste nyligen Denise Rudbergs bok "Ett litet snedsprång" - som förövrigt var helt ok deckare. Hennes vanliga stil från tidigare böcker fanns kvar men i deckarformat. Hur som helst, huvudrollsinnehavaren i boken, åklagarsekreteraren Marinne Jidhoff har en parad rätt som hon lagar åt sin son - Kassler florentine.
Hur denna lilla detalj kunde fånga mitt intresse till den grad att jag var tvungen att googla upp rätten för att kunna provlaga den själv, vet jag inte men jag är glad att jag gjorde det.

Utan att ha en aning om hur den egentligen skall smaka har jag en ny kassler favorit.

Kassler Florentine på Annas vis

500 g kassler
70 g färsk babyspenat
3 tomater
svartpeppar
basilika
3 msk smör
3 msk mjöl
2 dl mjölk
2 dl grädde
riven muskotnör
salt och svarpeppar
3 dl riven ost

Skölj babyspenaten och torka dem på hushållspapper. Smörj en ungsform och bred ut babyspenaten i botten av en ungsfastform. Skiva kasslern tunt och stek hastigt. Lägg kasslern över spenaten. Skiva tomatenoch lägg ovanpå kasslern. Smula basilikan ovanpå.
Smält smöret i en kastrull och sikta ner mjölet. Rör runt och späd med grädde och mjölken. Smaksätt med salt och peppar och bara någon uns riven muskot. Rör ner osten och häll sedan såsen ovanpå gratängen.

Gratinera i 225 gradig ugn i ca 15-20 minuter.

Servera med ris.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0