Marängtårta...

Oftast är det enkaste det goda och det fick jag bevisat för mig vid kalaset.
Jag bjöd mina gäster på tre olika tårtor Hallon och vitcholkadmoussetårta, kolatårta och en enkel marängtårta. Marängtårtan gjorde jag mest för "säkerhets skull" (de andra tårtorna var nya för mig och jag hade egentligen ingen aning om vad de skulle smaka) och för barnens skull.

Egengjorda marängbottnar, lättvispad grädde och massor av färska bär, jordgubbar och blåbär - visade sig vara den populäraste tårtan...

Marängtårta på Annas vis

4 äggvitor
2,6 dl socker
3 dl grädde
500 g färska jordgubbar
200 g färska blåbär

Vispa ägg och socker över vattenbad till marängen får en temperatur av ca 60 grader och är en glansig och styv marängsmet. Tag av från vattenbadet och fortsätt att vispa tills den svalnat. Spritsa till två runda bottnar, en mindre och en större. Grädda i ca 75 grader vam ugn i ca 1,5 timmar eller tills färdig, stel yta och så att du kan lyfta upp den. Låt svalna helt.
Vispa grädden lätt. Skiva hälften av jordgubbarna och klyfta resten. Bred grädden på den störta marängbottnen och lägg ut de skivade jordgubbarna, lägg på den mindre bottnen bred på mer grädde och toppa med jordgubbar och blåbär.

Servera!!






















Trackback
RSS 2.0