Hasselnötsmousse med chokladsås och kanderade nötter

Jag tycker att nötter är himlans gott så när jag såg detta receptet lät det fantastiskt gott.
 
Och gott var det, även om smaken inte riktigt var vad jag hade väntat mig - hade nog väntat mig mer nougat/nutellasmak vilket jag skall testa att tillsätta  nästa gång.
 
Istället är smaken mer naturell med nötbitar, men med den goda chokladsåsen och nötterna (vilka jag saltade lite lätt) blev det riktigt gott om än väldigt mäktigt.
 
 
Hasselnötsmousse
25g hasselnötter (rostade och tvättade)
1 gelantinblad
1/2 vaniljstång
1dl mjölk
1 stor äggula
1msk socker
75g hasselnötsmassa
1 1/2 dl vispgrädde
 
Chokladsås
1 12 dl grädde
1 1/2 dl ljus sirap
1/2 dl kakao
2 msk smör
1 krm salt
 
Kanderade nötter
150 g blandade nötter (pekan, valnöt, mandel och hasselnötter)
1 1/2 msk socker
1 tsk smör
en  nypa flingsalt
 
Blanda alla ingredienser till chokladsåsen i en kastrull och låt småkoka i ca 5 minuter. Låt sedan såsen svalna
 
Smält sockret i en panna och vänd ner nötterna, när de är täckta med det karamelliserade sockret så rör i smöret. Tag sedan upp och låt kallna på ett bakplåtspapper. Smula en nypa flingsalt över.
 
Finhacka nötterna till moussen, lägg gelatinbladet i kallvatten. Dela vaniljstången och koka upp mjölken tillsammans med både vaniljstång och de urskrapade fröerna. Vispa ihop äggula och socker och rör ner i den varma mjölken. Rör sedan kraftigt till det tjocknar till en kräm. Tag sedan av plattan och plocka ur vaniljstången. Rör i hasselnötsmassan och de hackade nötterna och låt sedan gelatinbladet smälta ner i krämen. Låt svalna i rumstemperatur. Vispa grädden lätt och vänd sedan ner i moussen. Lägg upp i dessertglas och låt stelna i kylskåp i ca 2 timmar.
 
Servera med chokladsåsen och nötterna.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0