Julaftonsfika


I vår familj har vi en tradition som innebär att hela familjen samlas hos mig på julafton runt två, tre tiden för lite julfika till Kalle Anka, innan vi sedan drar vidare mot mina föräldrars hus för fortsatt julfirande. 

Till åretsjulfika bjöds det på Struvor, Saffransbiscotti, lite Rocky Road och Saffranspannacotta dekorerade med chokladflarn. Til min kära moster och kusin som inte uppskattar saffranssmaken lika mkt hade jag gjort en variant med lite lätt smak av vit choklad och polkagrisar. Även saffrans pannacottan fick lite modifieringar i receptet. 

8 mindre potioner

5 dl grädde
2,5 gelantinblad (blötlagda och urkramde)
0,5 dl socker
1 tsk vanlijsocker
1 pkt saffran (0,5g)
2 msk ljus rom (i mitt stora kök stog en flaska Capten Morgan som passade ypperligt)

Jag lät saffranen och rommen blandas i en lite skål.
Grädden kokades upp tillsammans med socker och vaniljsocker. Sedan tillsattes gelantinen. Sedan hällde jag av en 1/4 och blandade reserande med saffranen och romen. Hällde sedan upp det i mina små maroccanska temuggar och lät stå kallt. I den fjärde del som var utan saffran rörde jag ner några rutor vit choklad och två krossade polkagrisar. Hällde sedan upp dem i två formar och in i kylskåpet.

Chokladflarnen är helt enkelt smält choklad tillammmans med några tsk olja som bretts ut på ett bakpapper och sedan brutits i lagom bitar.  










Kommentarer
Postat av: ann-christin

Då var det officiellt, vi bor för långt från varandra... Jag vill också få smaka på alla godsaker! Fina bilder!

2010-12-28 @ 14:54:51
Postat av: I Mitt Stora Kök

Det är helt sant min vän! Du får smaka så fort tillfälle ges=) Kram & tack!

2010-12-29 @ 11:15:26
URL: http://imittstorakok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0