Se upp för rån ...

Jag har alltid velat göra sådana där goda hemmagräddade rån till glassen. Och nyligen fick jag mig ett gamalt rånjärn i mina ägor.

Järnet som placarad på spisplattan, smöras och fyllds med smet för att sedan grädda de ljuvligaste rånen men kan tänka sig. Det är en riktig skatt!

Igår var det första gången jag gjorde dessa rån, och det var lite trixigt med hur mkt smet som skulle i järnet för att det inte skulle rinna över... Så visst blev det lite kladd men det blev oxå flera härligt goda krispiga rån som smakade alldels ljuvligt ihop med lite glass.




Receptet hittade jag i en gammal receptsamlig och innhehåller det gamla måttet kaffekopp
(jag utgår efter in små tunna kaffekopparna från finservicen då jag lärtmig att det måttet är det bästa =)

1 kkp socker
2 kkp mjöl
½ kkp kokt vatten
1 kkp smält smör
1 kkp mjölk och
2 tsk vaniljsocker

Rör ihop allade de torra ingredisenserna, tillsätt sedan mjölken, det smälta smöret och sist de kokande vattnet. 




Nu skall jag bara hitta mig ett runt rånjän oxå så vi kan få till egna glassstrutar/rån...


Kommentarer
Postat av: ellen

Åhh vad gott! Vilken kul grej!

2011-04-11 @ 14:55:55
URL: http://ellencsordas.se
Postat av: I mitt stora kök

Tack! =)

2011-04-12 @ 07:42:57
URL: http://imittstorakok.blogg.se/
Postat av: Susanne

Vad kul att du fått tag på järn! Min syster har två stycken runda svarta i gjutjärn. Hon fick ett efter mormor och så tog hon mammas. Det underlättar (går snabbare) tycker hon med två. Maria (syrran) gör Rullrån. Hon lyfter ur rånet och rullar det snabbt innan det stelnar. Inte tight rullat utan luftigt som en cyliner ungefär. Dom är supergoda och går oftast åt först på kalasen!

Jag har faktist aldrig sett eller hört någona annan göra dessa. Så jag vart glatt överraskad när jag såg att du hade ett järn!

Tack för titten i min blogg! Det gjorde mig glad.

Kan jag tipsa om din blogg i ett inlägg på min sida? Jag har några som gillar att ta del av recept.

Ha det gott!

Susanne

2011-04-14 @ 09:18:21
URL: http://trullerutta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0