Sylt och marmelad

Här om dagen visade himlen lite för många moln så jag bestämde mig snabbt för att försöka rensa lite i frysen och gör något åt bären som låg där (innan det är dags att fylla på med nya bär)

Så det blev till att göra sylt och marmelader, massa olika sorter i små satser blev det.

Hallon och rabarbermarmelad med smak av vanilj
Jordgubb och rabarbermarmelad med smak av vanilj
Jordgubbsylt
Trädgårdssylt

Helt underbart gott och sedan är det ju ganska fint att ha hemma och kunne ge bort i gåva -Alltid lika uppskattat!

Marmelad

1/2 liter jordgubbar, skurna i skivor alt 250g hallon
3 dl rabarber, skurna i centimetertjocka skivor
4 dl syltsocker
smaksättning - jag valde att smaksätta med vaniljstång ca ½

Värm rabarber och bären försiktigt i en kastrull tillsammans med syltsockret tills sockret har löst upp sig och frukten blivit mjuk. Vaniljstången skar jag på längden, skapade ur fröerna och lät den sedan koka med i marmeladen. Låt sjuda under omrörning ca 15 minuter tills den klarar ett marmeladtest. Skumma av och ta bort vailjstången innan ta upp vaniljstångsskalen, skumma av marmeladen och häll den varma torra burkar


Sylt

1 kg bär (jag gjorde en sats med trädgårdsbär - blåbär och hallon ca 40/60 och en sats med bara jordgubbar)
1 kg syltsocker
ev. 1 tsk flytande pektin

Blanda bär och socker och koka upp, låt koka ca 3 minuter - skumma av väl och tappa på varma och rengjorda burkar, placera burkarna upp och ner för att skapa ett naturligt vakum. Känns sylten att för rinning kan man blanda ut en tsk pektin i ca 1 dl sylt och sedan rör ut det i den stora satsen.  

TIPS
För att få riktigt bra och rena burkar, diska dem och ställ dem sedan i ugnen (ca 100g), koka locken. När sylten eller marmeladen skall tappas, ta ur burken ur ugnen, fyll sätt på locket och såt sedan sylten svalan i burken ställd upp och ner (för att få ett naturligt vakkum)


Kommentarer
Postat av: Anna/Frostrosor

Små satser är ju perfekt! Man vill ju ha allt av det goda... sådan är åtminstone jag!

2011-07-30 @ 21:17:15
URL: http://frostrosor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0