Underbara pannacotta

Pannacotta tycker jag är så otroligt gott och det är desutom så enkelt att göra och variera i olika smaker.

Jag har ett grund recept jag utgår i från och sedan justerar jag gelantinmängen efter vad det är för konsistens på smaksättnignen.

Till sommarfesten i lördags hade jag valt att göra mjölkchokladpannacotta av den enkla anledningen att min kärlek älskar mjölkchoklad. Själv kan jag tycka det är lite för sött och smörigt i smaken och föredrar helt klart en mörkare variant, men nu var det han som hade fyllt år och mjölkchoklad var det som gällde.

Då vi var 14 st gjorde jag en sats för 16 och hade två mumsiga pannacottas kvar till dagens efter =) Måtten bakom i parantes är per  person och gångras sedan bara med antalet gäster

Panna cotta för 16 personer

12 dl grädde    (0,75 dl) 
12 msk socker  (0,75 msk)
200 g mjölkchoklad (25 g)
6 gelantinblad   (3/8 gelatinblad - 1,5 blad för 4 personer)

Dessutom hade jag en urskrapad vaniljstång hemma som kom till användning.

Koka upp grädde och socker tills sockret lös sig. (Koka med vaniljstången för att få lite extra smak!)
Lägg gelantinbladen i kallt vatten
Bryt chokladen i bitar och rör i den varma grädden som nu har tagits av plattan.  
Tillsätt de urkramade gelantingbladen.

Låt svalna något innan de hälls upp i serveringsformarna - sedan skall de stå kallt minst 4 timmar. (Detta var inte de finaste serveringsformarna - men det var en sommarfest i en fiskebod med mkt begränsade tillgångar=)

Det allra bästa är att göra garneringen/toppingen det allra sista, jag gjorde först en hallonsås där jag kokade några msk socker tillsammans med ca 150 g hallon till en sås som jag sedan mixa i stavmixern. Dagen efter var hallonsåsen slut och det bara bara några skivade jordgubbar - men minst lika gott =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0