Hasselnötstarteletter med vitchoklad och jordgubbar

Det är så att jag har fyllt år och i present fick jag en resa till prag - så det är förklaringen till att det varit så tyst här.

Innan jag åkte hade jag ett litet tårtkalas för familjen och bjöd då på bland annat dessa ljuvliga små bakverk - kan säga att de var lika populära bland femåringarna som femtiofemåringarna.

De är lite trixia att få till men det är helt klart värt besväret.=)


Hasselnötstarteletter:
1 3/4 dl vetemjöl
3/4 dl florsocker
1 msk hackade hasselnötter
1 nypa salt
90 g smör
1 ägg

(ev lite extra mjöl om degen är för lös - jag fick nog tillsätta närmare 1/2 dl)

Lägg alla de alla ingredienserna utom ägget i en matberedare och mixa tills du får nästan som brödsmulor, tillsätt sedan ägget och fortsätt mixa till du får en degboll.

Kavla ut på mjölat bord och tills ca 1/2 cm tjock. Stansa ut runda cirklar, ca 24 st, och placera i fasta formar. Lägg i frysen ca 20 minuter och grädda sedan ca 15 minuter i 180 gradig ugn.
Låt svalna.

Fyllning
1 1/2 dl grädde
200 g vit choklad
12 jordgubbar

Värm grädden i en glasskål över kokande vatten, tillsätt chokladen och vispa ordentliget, skeda upp i de avsvalnade formarna och kyl i kylskåp ca 1 timme, toppa med jordgubbar.

Dessa funkar finfint att göra dagen innan och bara dekorera när de skall serveras - fungerar även att frysa! Perfekt att ha att plocka fram vid besök. De är små, vackra och utsökt goda=)
  





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0