Grillade limemarinerade räkor med mango salsa

Som förrätt till vår australiensiska temamiddag hade jag valt att köra på barbecuetemat - tyvärr visade den svenska hösten sig inte från sin bästa sida, utan lät regnet stå som spön i backen

Vilket gjorde att grillen på altanen fick vila och grillpannan istället plockades fram.

 

Förrätten var väldigt enkel men samtidigt väldigt smakrik och mjuk. En förrätt skall ju inte vara för stor och man skall absolut inte bli mätt utan istället skall det ge en lockelse i munnen inför nästa rätt. Denna rätt tyckte jag dock personligen var lite för snålt tilltagen. Så till nästa gång skulle jag göra lite små förrändringar i mängderna. Öka antalet räkor från 7 st var – till 10-12, två spett med vardera fem-sex räkor. Samtidigt hade jag ökat mängden mango. Så därför har jag redan justerat mängden i receptet nedan så ni skall få en lite mer lagom förrätt. Inte för mycket utan precis lagom till en förrätt.

 

Grillade limemarinerade räkor med mangosalsa

4 personer

40-48 st färska räkor

1 färsk mango

färsk bladpersilja

1/4 citron- pressad saft

1 lime rivet skal + saft 

150g osaltat smör

1/2 dl torrt vitt vin

1 tsk farinsocker

1 msk riven gul lök

Mixa smöret, löken, sockret, limen och vinet till ett mjukt kryddsmör. Skala räkorna och trä dem på grillspett. Pensla/bred på kryddsmöret och låt sedan vila i kylskåp ca 1 timme.

Skala och tärna mangon, blanda med hackad persilja och citronsaft. Grilla räkspetten ca en minut på var sida  på en grill eller i en grillpanna och servera ovanpå en klick mango salsa.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0