Malteserspanna cotta de lux..

Det finns desserter och sen finns det desserter. Jag är ju en riktig sucker för just desserter - de slår allt vad bakning, tårtor, förrätter och annat heter.

I somras passade jag på att köpa Daniel Roos underbara dessertbok - desserter med stil! Och jag tror ärligt talat att jag inte har läst en kokbok så mycket som jag har läst den. Den innehåller lite mer avancerade desserter och några väldigt avancerade (de får vänta lite till). Jag bestämde mig förra helgen när vi hade gäster att försöka mig på en av desserterna. - en chokladpanancotta i flera olika lager. För egentligen är inte desserterna så avancerade det är bara det att det är så många delar, moment och olika konsistenser.

Jag fick av tidsbrist göra några små justeringar i desserten och bytte ut chokladkakan mot en annan chokladkaka. Bärgelén fick lite andra bär än originalet och lite annat te men i övrigt så...

Jag skulle kunna tänka mig att göra om detta recept men hade då bytt mot en ljusare choklad då jag tyckte den blev lite för mäktig hade velat ha den mer silkeslen och mjuk i smaken. Bärgelén däremot var ett kul inslag precis som maltesersarna och chokladkakan. Men denna dessert kräver lite planering så läs igenom receptet ett par gånger innan och börja gärna dagen innan den skall serveras.

  
 
Cholkadpannacotta med matlesers och bärgelé (på mitt vis)
4 personer
 
Panna cottan
1/2 gelantinblad
2,5 dl grädde
2 msk socker
150 g mörk choklad 64%
 
Bärgelé
3 genantinblad
1 1/2 dl vatten
2 msk socker
2 msk löste röda frukter
1 1/2 dl bärpuré på hallon, björnbär och blåbär
 
Chokladkaka
4 ägg
6 dl socker
3 dl mjöl
7 msk kakao
2 krm salt
2 tsk vaniljsocker
175 g smält smör

 + Maltesers & färska bär

 

Panna cotta

Blötlägg gelatinet i kallt vatten. Koka vispgrädden med sockret och häll det sedan över den hackade chokladen, rör ner den urvridna gelatinet och låt sedan svalan något, innan  du fyller upp drygt hälften av panna cottan i serveringsglasen. Ställ kallt!

Bärgelén (Bör göras dagen innan)

Blötlägg sedan gelatinet för bärgelén. Värm vattnet med sockret till 75 grader och tillsätt sedan tebladen. Låt ligga och sjuda under lock ca 3 minuter och sila sedan bort tebladen. Tillsätt sedan gelatinet och bärpurén. Kyl sedan ner gelén och häll ut den på en silikonmatta eller ett lite kraftigare bakplåtspapper i en form och frys det snabbt eller låt vila i kylen 1 dygn. Stansa sedan ut cirklar med gelé.

 Chokladkaka

Vispa ägg och socker. Blanda sedan i resten av ingredienserna. Häll i långpanna
med bakplåtspapper. Grädda 10-12 minuter på 225 grader.

Sammansättning;

På den upplagda panna cottan läggs ett lager med maltesers, sedan en bit av chokladkakan en bit bärgelé och sedan fyller du på med mer panna cotta. Ställ sedan i kylen någon timme innan servering och dekorera sist med färska bär och mer maltesers.

 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Erika Kvarnlöf

Oooh...det verkar ju galet gott. Ser fram emot att bli bjuden på detta i framtiden :) Kram Kikan

2012-10-03 @ 21:33:58
URL: http://hemmahoskikan.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0