Julmys & Struvor


En riktigt gammal (Bohuslänsk??) tradition inom bakning, är för mig struvor. Jag minns som liten när man besökte gamla släktingar för att överlämna en julgrupp och som tack bjöds det på kaffe och struvor (jag fick ifs oftas en dricka eller saft istället för kaffe)

Efter många års tankar på att testa, har jag äntligen gjort detta själv. Och förvånandsvärt var det inte så svårt som jag trodde, visst det var lite trixigt och de blev inte perfekta men för att vara första försöket är de helt klart godkända.

Receptet jag gick efter var det mest basic -

1,5 msk socker
1,5 dl mjölk
1,5 dl mjöl
1 ägg

Jag vispade allt samman, smälte ett halvt paket kokosfett i en kastrull och så var det bara att köra. 

Man värmer struvjärnet i det smälta kokosfettet, doppar sedan det i smeten (helst en smal bunke så man kommer åt så mkt smet som möjligt.)
Smeten får inte överstiga struvjärnets kant, för då blir det svårt att få loss struvorna. 
Sedan sänker man ner struvjärnet så att fettet precis täcker järnet och väntar tills det fått fin färg, lossar det lite försiktigt över hushållspapper, låter det rinna av lite innan man badad det i strösocker.

Tips jag har fått i efterhand är att tillsätta någon msk porter för att få dem lite mer krispiga. Någon som har något anant tips?

Julkarmar
 










Trackback
RSS 2.0