Att baka en tårta...

Jag har blivit ombedd att berätta lite mer om hur jag bygger mina tårtor med recept ect.

Som bottnar har jag ett ganska så enkelt sockerkaksrecept, jag har testat flera olika och många som inte innehåller bakpulver får jag aldrig att bli så höga och bra. Men detta receptet tycker jag fungerar fint och är perfekt att variera med olika smaker.

Sockerkaksbottnar

50 g smör
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
3 tsk vaniljsocker

Vispa ägg rösigt och tillsätt sedan socker pö om pö. Koka upp mjölken och tillsätt sedan smöret i mjölkblandningen så att det smälter, rör ner i äggblandningen. Tillsätt torrvarorna och rör igen. smörj o bröa formen och grädda direkt i nedre delen av ugnen 30-35 min på 175 grader.

Jag brukar även göra en sats till fast där byter jag ut 1/2 dl vetemjöl mot kakao samt tillsätta ca 1/2 påse chokladknappar.

Jag har haft en chokladbotten och två sockerkaksbottnar i de senaste tårtorna jag gjort.

Fyllning Hallonmousse

200 g hallon
1/2 dl gelesocker
50 g cream cheese
2 dl grädde

Koka hallonen och mosa/vispa. Rör i gelesocker och sjud tills det löser sig 30 sek - 1 min. Det är sedan viktigt att det får svalna till rumstemperatur och att man rör om med jämna mellanrum så det inte stelnar för mycket på ytan. Vispa grädden hyfsat fast. Rör ner cream cheesen i bären och rör sedan ner allt i grädden. Låt sedan stå i kylen några timmar för att bli riktigt fast.

Fyllning chokladmousse

Här har jag testat lite olika, men inte hittat någon riktigt bra, men något som fungerar vid tidsbrist (om man har lite bråttom när man gör tårtan) är ekströms färdiga mousser, exempelvis chokladmousse med krisp. Den vispas bara med mjölk och får sedan stå kallt någon timme så att den hårdnar. Gör i så fall båda påsarna i paketen.

Italiensk marängsmörkräm (till en tårta)

100 g äggvita (ca 3 st medelstora ägg)
150 g socker (ca 1,75 dl)
40 ml vatten
225 g smör
1 tsk malet vaniljpulver

Vispa äggvitan fluffig. Koka vatten och socker till 118 grader, (ca 6-7 minuter, det blir lite simmigt men inte bränt). Häll den heta lösningen i äggen medan du vispar OBS - mkt varmt!!! och vispa smeten sval vilket tar ett tag med en vanlig elvisp med det går. Tillsätt sedan vanilj och sedan rumsvarmt smör i små klickar medan du vispar. Det ska bli en tjock, fluffig smet.
Smörkrämen förvaras i rumstemeratur tills du skall använda den, det är risk att de skär sig om du ställer den kallt och det blir svårare att arbeta med den.

Att fylla tårtan:

Lägg en bit plastfolie i samma springform som använts för att grädda bottnarna. Lägg i en botten och pensla med lite sockerlag och lägg sedan på första moussen, en ny sockerkaksbotten och pensla med sockerlag. Sedan på med nästa mousse och sista sockerkaksbottnen. Låt stå kallt och sätta sig några timmar eller över natten om du har tid. Alternativt snabbfrys i frysen en timme. Tag fram och spakla med smörkrämen. Innan du täcker den med suger past.

Anlednignen till att du måste spackla tårtan med smörkärm innan du lägger på sugerpsten är att sugerpsten annars vittrar sönder av de blöta mousserna på sidan. Smörkrämen fungerar som ett slags isolerande lager som konserverar och skyddar tårtan.

Sist är det bara att dekorera tårtan.

En rekomendaton när man skall baka tårta är att börja i god tid. Gärna tre dagar i förväg.
Då gör du bottnarna dag ett, som du sedan fyrser och sedan tinar (för att de skall vara lättare att skära och inte smula sig så mycket) Även mousserna görs dag ett.
Dag två fyller du tårtan och låter sedan stå kallt över natten för att dag tre sedan spackla tårtan och täcka och dekorera den.

Lycka till med era tårtbak!!


Kommentarer
Postat av: Millah - mamma till Amilia ♥

Hej... Allt bra?

Jag har igång massa roliga tävlingar & det kommer in nya titt som tätt!



Du hittar tävlingarna här---> http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Ta hand om dig =) Kramar // Millah

2011-12-06 @ 03:30:08
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: Nellie-Sockertussen

Snyggt!!



Jag har en tävling på min sida där du kan vinna ett valfritt unikt smycke.

Titta gärna förbi och var med o tävla du med!



Kram

/Nellie



http://sockertussen.blogspot.com/2011/12/tavling.html

2011-12-06 @ 21:34:24
URL: http://sockertussen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0