Kantarell frossa

Är fullt medveten om att kantarellperioden egentligen är över för längesedan men under min fortsatta plan att tömma frysen kom jag till ett helt fack fyllt av bara kantralller - så det fick bli kantarellfylld kyckling med kantarell sås och hasselbackspotatis.

Kantarellfylld kyckling med kantrallsås och hasselbackspotatis

Kyckling filer
Bonjour med kantarell smak
Kantareller (frysta eller färska)
Kryddor (Salt & peppar, muskotnöt, curry !?! ) 
Balsamico vinäger
Vitlök
Grädde
Creme fraische
Potatis
Smör
Riven ost
Ströbröd

Potatis
Börja med att skala potatis (jag brukar beräkna 3 st per portion plus ett par extra) och skiva dem nästintill helt. Jag lägger potatisen i en liten form jag egentligen har till tepåsar. Detta för att kunna skära dem då de ligger med botten "gömt" och jag riskerar inte att skära igenom hela potatisen. Hur mågna gånger har jag inte lyckats med det? 
Lägg potatisen på en plåt/i en form, lägg en klick smör på varje och strö över lite ströbröd och sedan in i ugnen. Ca 200 grader.
Efter ca tio minuter tar jag ut potatisen och strör lite riven ost över dem

Kyckling i sås

Skär ett snitt i kycklingfilerna och bred på lite mjukost/dessert ost med kantarellsmak.
Sätt på två stekpannor. I den ena fräses svampen upp tillsammans med smör och lite vitlök (jag testade denna gången minivitlök - den är som en stor vitlöksklyfta fast helt rund.)
I den andra har jag oxå i några skivor vitlök (går minst lika bra med lite pressad/hackad vitlök) massa smör och sedan kyckling filerna.

När svampen har stekt bort allt vatten kryddar jag med salt, vitpeppar, lite svartpeppar, några riv av muskotnöten och denna gången testade jag även att ha i lite curry efter att ha snappat upp att deta skulle framhäva svampsmaken mer. Men enligt mig kan man skippa curryn - muskotnöten gör ett minst lika bra jobb. 
Sedan tillsätts grädde ca 1,5-2,5 dl  och 0,75-1,5 dl creme fraische, beroden på hur mkt sås som behövs och slutligen häller jag i några droppar balsamico. Smaka av och krydda efter behov. Låt koka ihop på svagare.

När kycklingen fått färg häller jag över såsen i kycklingpannan och låter det stå på 1:an och gotta ihop sig.

Servera med sallad








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0