En pumpasoppa till förrätt...

I fredags hade jag lyckan att ha en massa härliga vänner över på halloween middag. Och middagen var precis så lyckad jag hade önskat. Vinet flödade, skratten bubblade och historierna blev värre och värre =)

Till förrätt bjuda jag på denna höstiga och tidspassande pumpasoppa.

Det var första gången jag lagade den och jag hade nog förväntat mig lite mer limesmak i den, men det får jag experimentera med en annan gång. Den var god, mustig och väldigt passande.

Pumpasoppa ca 6-8 personer

1,2 kg pumpa, av mattypen butternut 
2 gula lökar
4 vitlöksklyftor
Smör
12 dl mjölk
4 grönsaksbuljongtärningar
4 dl lätt crème fraiche
2 lime, rivet skal och saft
2 tsk sambal oelek
färsk koriander

Skala och skär pumpan i tärningar. Skala och hacka löken och fräs den sen i en gryta. Tillsätt pumpa, mjölk och buljongtärningar. 
Låt soppan koka ca 10 min. Mixa soppan och rör i hälften av crème fraiche. Smaksätt med lime, sambal oelek och ev salt. Låt soppan koka upp, servera med en klick crème fraiche och färsk koriander.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0