Ett fat med småkakor

Nu har jag återhämtat mig från julmarknaden, det har varit underbart roligt, träffat en massa trevliga människor och vi har fått väldigt mycket positiv feedback för vårt hembakta. Men det har varit slitsamt och igår sov jag nästan med en gång jag kom från jobbet...

Någon frågade om tårtan man skymtade hade blivit såld och ja - allihopa tårtorna blev sålda =) -Hade med en tårta varje dag bortsett från söndagen då jag hade med två farsdagtårtor! Recept kommer självklart att komma på allt som jag bakat men idag börjar vi med småkakorna.

På det härliga fatet med småkakor återfanns klassikern drömmar, sega kolasnittar och juliga kanelhjärtan.

Receptet på drömmar finner ni r.

Sega kolasnittar

En favorit hos många - inte minst marknadsbesökarna

100 g mjukt/rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2.25 dl vetemjöl
0.5 tsk bikarbonat
2 tsk vaniljsocker
1 tsk malen ingefära

Vispa det rumsvarma smöret fluffigt tillsammans med strösokret och sirap. Tillsätt sedan de torra ingredisenserna.

Dela kaksmeten på två och rulla till två långa strängar och lägg på ett bakplåt. Dra gaffeln över för att få ett mönster. 

Grädda i 175 gradig ugn i ca 10-15 minuter. Tag ur plåten och låt svalna någon minut innan du skär till kakor på snedden.


Kanelhjärtan

En riktigt gammaldags favorit

3 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1/2 dl florsocker
1 ägggula
200g kylskåpskallt smör
1 ägg till pensling

socker & kanel

Gör en hög på bordet av sockret och mjölet, lägg i ägggulan och smöret, skivat i mindre skivor. Hacka ihop alltihopa med en slö bordkniv och arbeta sedan ihop till en deg. Lägg den att vila i kylskåpet minst 30 minuter. kavla ut till ca 2 -3 mm tjock platta och stansa ut med ett kakmått. Lägg på en bakpappersklädd plåt och pensla med vispat ägg och strössla socker och kanel över innan kakorna gräddas i 200g varm ugn i ca 10 minuter.

  

 




Trackback
RSS 2.0