Ett gott, saftigt och snabbbakat bröd

Igårkväll hade jag lite vänner över för ett Mary Kay party - då julen närmar sig så jag tänkte för en gångs skulle inte bjuda på något sött utan lite mer nyttigt.
Jag slände då ihop detta underbart goda brödet. Jag utgick efter ett välbeprövat grundrecept som jag har gjort flera gånger förr men denna gången slängde jag i lite av det som fanns hemma i skåpet och samt torkade fikon för att få det lite mer juligt. Vilken hit!!!

Det var saftigt, inte för tung men ändå grovt och bara så gott med lite chevreost och fikonmarmelad.
Det bästa av allt - det kräver 0 i arbetsinsats. Du behöver ingen assistent, matberedare eller annan knådmaskin, du behöver inte jäsa och vänta timtal på att få äta. Det enda du gör är att blanda allt, häll i formen och sätta in i ungen. Det är vad vi kallar piece of cake!

Fungera lika bra på kvällen när man är sugen på en god smörgås som till helgens långfrukostar.

1 stort bröd
  
3 dl råksikt
2 1/2 dl mjöl
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
5 dl fil - naturell
1/2 dl mörk sirap (kan ökas någon msk för lite mer sötma)

Valfri smaksättning: (i detta brödet hade jag detta)
3/4 dl solroskärnor
7 torkade fikon delade i halvor
1/2 dl valnötter men även några cashwenötter åkte med
1 /2 torkade frukt och nötter (mix från naturgodishyllan med sultanrussin, valnötter, cashwenötter, russin och torkade aprikoster/annansbitar)

Blanda alla torra ingredienser inkl smaksättning en stor bunke (ink nötter och frukten) rör bara runt lite med en slev så att allt blandar sig. Tillsätt filen och sirapen. Rör ihop med en sked/slev - det skall bli en väldigt kletig smet. Smöra en brödform ca 2 liter (fungerar med 1 1/2 oxå bröd blir bara lite större) Häll i smeten och grädda i 175 grader varm ugn i ca 1 timme.

Klart! Njut av det nybakade brödet!

  




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0