En spansk omelett - tortilla de patata

Ibland blir det inte som planerat...

Den lyxiga middagen med dessert som var planerad i söndags byttes snabbt ut mot pubmat då det spelades en viktig fotbollsmatch som tyvärr inte gick på tv:n hemma... Helt ok för min del -äta ute är alltid kul.

För att rädda tanken på matlåda slängde jag istället snabbt ihop en spansk omelett, hade ju ändå lite kokta potatisar över från gårdagen som behövdes utnyttjas.

Resulatet: en supergod lunch"låda"!

Spansk omelett är en gammal favorit hos mig. Allt sedan jag reste runt i spanien för en massa år sedan och upptäkte att det serverades bocadillos (en slags smögås/baguette med olika fyllningar) överallt. Min favorit blev snabbt bocadillos de tortilla de patata, dvs baguette fylld med snittar av en spansk omelett. Bara så gott...

Vad som skilljer sig en spansk omelett från den vanliga "svenska" omeletten är att den innehåller kokt potatis. Kan låta galet men det är så ljuvligt gott.

En liten tortilla de patata 1-2 personer

3-4 kokta och kalla potatisar
3 ägg
3 msk vatten
lök
salt och peppar
smör

Dela potatisen i mindre bitar och skär löken. Vispa ihop ägg, vatten och kryddor. Lägg smöret i en stekpanna och när det tysnat lägger du i potatisbitarna och löken. Häll över äggblandningen och stek på medelhög värme till omeletten stannat, vänd den då försiktigt och stek andra sidan. Servera i bröd eller med sallad. Lika god kall som varm.






Kommentarer
Postat av: karin - trattoria

bästa lunchen! :D

2011-09-20 @ 20:04:00
URL: http://trattoria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0