Bohuslänsk äggost

Jag är uppväxt med äggost på julbordet. Inte för att jag uppskattade det som liten, jag tyckte inte alls om smaken eller konsistensen. Men nu, några år senare tycker jag det är riktigt gott. En svalkande och uppfriskande brytning från all julmat.

 

I år blev jag ombedd att ta med en äggost till julbordet hos svägerskan.

 

Och nog för att jag har ätit äggost ett flertal gånger har jag aldrig gjort det själv. Men med friskt mod, receptet i hand och en ny äggostform införskaffad var jag redo att testa. Det var både enklare och läskigare än väntat att testa.

 

Enklare än jag trodde att göra men läskigare för man hade ingen som helst aning om hur resultatet skulle bli, det var inte precis som om man kunde tjuvsmaka innan det var klart.

 

Äggost

 

3 liter mjölk

3,5 dl gräddfil

8 ägg

3 tsk socker

 

Vispa ihop ägg och gräddfil. Häll upp mjölk i en stor tjockbottnad kastrull och tillsätt sedan ägg blandningen. Värm upp utan att låta det börja koka, precis när det skall börja sjuda så sänk sakta ner värmen äggbandningen börjar nu skära sig och bilda ostklumpar. När man kan särskilja vätskan från ostmassan är det dags att dra bort kastrullen från plattan och låta dra i ca 10 minuter. Sen är det bara att börja ösa upp ostmassan med hjälp av en hålslev i en äggostform. Placera formen över en skål så att överbliven vätska i osten kan rinna av.

Varva ostmassan med strösocker och även om det kan låta lite med bara 3 tsk så är det precis lagom för att äggosten skall bli perfekt.

Låt formen stå och rinna av minst 8 timmar eller över natten.

Servera tillsammans med sylt.

 

 


Kommentarer
Postat av: Marja - Baka Sockerfritt

Har inte ätit äggost tidigare! Låter gott!

Svar: Tycker absolut du skall testa, det är väldigt annorlunda =)
Anna Nordgren

2012-12-27 @ 18:35:25
URL: http://bakasockerfritt.blogg.se/
Postat av: Ann-Christin

Vad fin den blev! Jag älskar äggost, men har helt glömt av den sedan jag flyttade från kusten. Måste införskaffa mig en äggostform nästa gång jag är nere. Här ska massproduceras!

KRAMAR

Svar: Klart du skall bevara dina bohuslänska traditioner, bara att shoppa på forum när du är nere=)
Anna Nordgren

2012-12-27 @ 18:44:42
URL: http://berndtssonlundstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0