En hummersallad till förrätt

 Igår passade vi ju på att ha en alldels egen nobelmiddag hemma.
 
Jag tillbringade lunchen med att klura ut lite lyxiga och lättlagade rätter som vi skulle orka slänga ihop när vi båda kommit hem från jobbet och utan att behöva äta middag mitt i natten.
 
Nu är jag lite bortskämd - det är inte alla som kanske kan fixa fram ingredienserna till dessa rätter på så kort varsel men ananrs kan man ju planera, rätterna går i alla fall fort att tilllaga. Jag ringde nämligen sambon och bad han fråga svärfar snällt om vi kunde få en hummer till kvällen (Både sambon och hans far har fiskat en del hummer under hösten och förvarat dem i ett kar vid sjöboden, så det var väl inte mer än rätt att plocka ut lite av den lyxen?)
 
Så till förätt blev den denna underbart goda hummersallad som min fina vän Ann-Christne's sambo, mästerkocken Magnus Lundström har komponerat. Jag har varit sugen på att göra den i över ett år och nu var det dags. Kan säga att jag definitivt kommer att göra detta igen, även om jag skippade löjrommen i min version av rätten.(orginalreceptet hittar ni via länken om ni klickar på mästerkocken namn =)
Kombinationen med nötter till hummer var fantastiskt, syran från citronen med krämigheten i hummersmöret var ljuvligt. Så letar ni efter den perfekta nyårsförrätten så har ni den här. Enkelt att laga, fantastiskt gott och väldigt lyxigt!!
 
 
Hummersallad
2 pers
 
1 hummer - färdig kokt
1/4 gurka - skalad
50 g smör
1/2 morot
1/4 gul lök
en näve hasselnötter (jag använde färdig skalade)
citron
0,5-1 tsk tomatpuré
blandsallad
salt och peppar
 
 
Börja med att skala hummern. Krossa skalet. Skala och hacka moroten och löken fint.
 
Smält smöret och låt det brynas innan du tillsätter löken, moroten, tomatpuréen och hummerskalet. Tillsätt sedan vattnet och låt det koka upp. Koka det sakta i ca 15 minuter.
 
Sätt på ugnen på 200 grader och rosta nötterna på en plåt ca 8-10 minuter.
 
Tärna den skalade gurkan och blanda dem med lite rivet citronskal och salt.

Sila bort hummerskalen och låt sedan resterande vatten koka bort så attt det bara är smör kvar i kastrullen

Lätt upp lite blandad sallad på tallrikar, strö över gurkan, nötterna och fördela hummerköttet över allt. Pressa i lite citron i det brynta hummersmöret och slå det sedan över hummersalladen.

Servera och ät med en gång!

 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ann-Christin

Mmmmmmm! nOch jag vet att det är grymt gott :)

2012-12-18 @ 06:20:24
URL: http://berndtssonlundstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0