Choklad och hallonbiskvier

Hembakat är godast brukar man säga och det stämmer, jag är lite svag för chokladbisvkier och när jag i en tidning såg dessa chokladbiskvier med hallonsmörkräm kunde jag inte låta bli att testa.
 
Och de var goda, förvinnande goda även om jag nog får erkänna att orginalet ändå är snäppet godare..
 
Chokladbiskvier med hallonsmörkräm
 
Biskvibottnar
200g mandelmassa
1 äggvita
1/2 dl strösocker

Hallonsmörkräm
125 g mjukt smör
1,2 dl florsocker
ca 100 g hallon

+ 200g mörkchoklad

Riv mandelmassan fint, tillsätt socker och äggvita och blanda ordentligt. Klicka, eller spritsa ut små runda kakor på en plåt. Stora som en femkrona brukar bli lagom, då får du ut ca 20 st.  Grädda kakorna i 175 grader i ca 15 minuter. De ska få lite färg ovanpå, men vara lite sega inuti. Låt svalna. 


Vispa smöret och florsockret krämigt. Häll upp hallonen i en kastrull och koka i ungefär 2 minuter och sila sen hallonen för att få bort alla kärnor. När hallonsaften svalnat häller du försiktigt ned den i smörkrämen och vispar ordentligt. Bred på smörkrämen på bottnarna och låt vila kallt gärna i frysen ca 1 timme.

Smält chokladen över ett vattenbad, doppa de kalla och hårda biskvierna och låt chokladen stelna.

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0