En pepparbiff med italiensk potatispuré

Vanligtvis lagar jag inte middag på torsdagar, kärleken jobbar alltid kväll och jag brukar antingen vara upptagen med något annat eller nöja mig en skål med flingor.

Men i morgon kommer jag inte ha bilen till jobbet utan kommer att åka kollektivt, skall nämligen efter jobbet iväg med en väldigt underbar vän på lite äventyr, detta innebär att jag inte kommer kunna åka iväg och handla lunch utan måste alltså ha mat med mig. Så idag när jag skulle vara lat och köpa någon färdig mat att ha till lunch i morgon, passerade jag "kort datumhyllan" och där låg pepparbiffar, nedsänkta till pris som var löjligt billigt och så slog det mig, jag skall laga en riktigt lyxig middag denna torsdag och då få en mycket fin matlåda med mig.

Och lika snabbt som tanken slog mig så hade jag rätten färdig för mig. Ibland så säger det bara klick =)

Pepparbiff med italiensk potatispuré
2 portioner

Pepparbiff

400 g mjölig potatis
0,75 dl varm mjölk
0,75 msk fin olivolja
smör
1/2 dl färskriven fin parmesanost
1 msk rostade pinjenötter (rosta i torrpanna ca 2 minuter)
salt, vit & svartpeppar

Skala och koka potatisen i saltat vatten. Häll av vattnet och mixa med en stavmixer eller elvisp, tillsätt drygt hälften av parmesanen, det mesta av olivoljan samt den varma mjölken och de flesta pinjenötterna, smaka av med salt och pepparn.

Stek pepparbiffarna lätt ett par minuter på varje sida så att det fortfarande är lätt rosa innuti.
Lägg upp och häll över restan av olivoljan, strö över resten av parmesanen och pinjenötterna över purén.

Servera pch njut!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0