Tema middag - Down under...

Efter ett lite för långt uppehåll var det i går dags för en tema middag med vårt lilla "Halv sex hos mig" gäng.

Middagen skulle vara hos mig vilket innebär att jag får välja tema, meny och står för inköpen medans gästerna får välja ut var sin flaska finare vin som skall passa till maten, sedan lagar vi maten tillsammans och äter och dricker gott.

Efter mycket funderande så valde jag temat "Down under". Anledningen var att jag ville göra något annorlunda, och vi har redan haft så många roliga teman och goda maträtter och så kom jag ihåg när jag för en 10 år sedan fick smaka kängurukött för första (och enda) gången. Det var delikat!!!

 

Jag klurade länge, googlade och letade recept. För någon som aldrig varit i Australien var det lite svårt att veta vad som kunde passa. Vet inte om det varit så mycket lättare om jag varit där, då min sambo, som ändå varit där i ett år, enda tips var: barbecue och något som lät himla äckligt (någon slags taperad – redan förträngt namnet)

Men tillslut fick jag ihop en meny som jag tycket lät himla gott:

 

Lime och vinmarinerade räkor på grillspett serverat med mangosalsa.

Kängurufilé med majspuré och svampblandning

Aussie mess – en australiensisks version på klassikern Eton mess

 

Och jag kan säga att rätterna överträffade mina förväntningar. Fullkomligt älskade denna menyn!!! Recepten kommer ni själklart få här senare men bjuder idag bara på lite inspirerande bilder.

 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0