Veckans matkasse och torsk i ugn

Jag har varit lite skeptisk till dessa färdiga matkassar där någon annan har planerat veckans maträtter och skickat med recept.
Men eftersom min sambo jobbar i en matbutik och man bör testa det sortiment som finns bestämde vi oss för att ge det en chans. Vi har pratat om det ett tag men så fick vi ett bra provapå pris så denna veckan kör vi. Min inställning såhär långt är:
 
Enkelt? Ja
Tidsbesparande? - Kanske något
Ekonomiskt - Inte det minsta.
 
Igår hämtade vi hem våra färdiga matkasse från Coop, kassen eller rättare sagt lådan, innehöll ingredienser för fyra måltider. Måndag till torsdag. Det var en bra blandning med både fisk, kykling, kött och vegetariskt.
 
Först ut på måndagen var fisk, (stort plus för att det var färsk fisk) det skulle varit torsk men blev kolja pga av vädret och stormar. Receptet i orginal hittar ni här och min variant kommer nedan =)
 
Ungsbakad kolja med kokt potatis
4 personer
 
500 g färsk kolja
1 kg potatis
250 g coctailtomater delade på häften
4 st fint hackade salladslök
salt & peppar
1 buljongtärning fiskbuljong
1 pkt bacon
1,5 dl grädde
0,5 dl mjölk
 
Skala och koka potatisen i saltat vatten. Lägg fisken i en ungssäker form, strö  de halverade coctailtomaterna runt om, samma sak med salladslöken. Salta och peppra. Dela buljontärningen i fyra delar och fördela i formen. Häll på grädden och bjölken och ställ in formen i 200g varm ugn i ca 15-20 minuter. Knaperstek baconen, låt rinna av på hushållspapper.
 
Innan servering klipps baconen ner i mindre bitar och strös över fisken. Servera med den nykota potaisen.
 
Betyg: 3+ Enkelt att göra men saknade lite mer grönsaker (men det går ju att servera en sallad till.) Potatis är lite tråkigt tycker jag men det hade nog fungerat fint med ris istället.
 
 

Kommentarer
Postat av: Gunnar

Matkasse

Hej,

http://www.matkasse.com/

Jag har gjort en sida där jag samlat Sveriges alla matkassar. Gå gärna in och betygsätt de olika leverantörerna och kolla vilka som levererar till ditt postnummer.

//Gunnar

2012-10-20 @ 11:12:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0