Tekakor till kvällsmat...

De senaste två veckorna har varit väldigt intensiva för mig, inte nog med alla beslut och problem som hör en badrumsrenovering till, jag har dessutom mer eller mindre bott på jobbet. Men i fredags eftermiddag var deadlinen och 8 bokslut kunde levereras till en ivrigt väntande revisor för granskning.

 

Att jag sedan däckade i sängen och stannade där i drygt ett dygn är kanske inte så konstigt men nu börjar energin att krypa på. Ett besök på Ikea idag för lite inspiration till pyssel och hobby rummet samt lite mer inspiration för nästa projekt, det sk gästrummet skall få en make over och förvandling till något annat ;) Och när vi ändå skulle till Ikea var vi en sväng om Bagaren och kocken butiken, jag skulle passa på att byta en dubblett jag fick i julklapp och stod sedan länge och väl och valde något nytt. Men vad det blev kommer lite senare =)

 

Det senaste som har hänt i mitt kök däremot är brödbak som jag har snubblat in på. Och här om kvällen passade jag på att baka tekakor till kvällsmat. Godare och matigare än köpetekakor, och väldigt enkla att få till.

 

Tekakor

15 st

25 gram jäst

3 dl rumstempererat vatten

60 gram smält smör

60 g socker

5 g havsalt

ca 750 g vetemjöl special

Rör ut jästen i det rumsvarma vattnet, blanda i resten av ingredienserna och knåda ihop till en blank deg. Låt jäsa ca 30 minuter.

Forma degen till 15 bullar, platta ut bullarna till kakor med ca 10 cm i diameter. Lägg dem på ett smort bakplåtspapper (eller en smord plåt) Nagga dem och låt jäsa till dubbelstorlek.

Grädda bröden i 210 grader varm ugn i ca 10 minuter, låt svalna på galler.

 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: veronica

Hej!

Vill först bara säga att du har en härlig blogg och jag provar dina recept. Min fråga är nu till dig, är det ok om jag lägger upp dina recept och lånar dina foton till min blogg? har redan tagit två recept och bilder av dig och är det inte ok tar jag självklart bort dem inlägen från min blogg ;) ha en trevlig kväll

Svar: Hej! Tack så mkt. Ber om ursäkt för sent svar men bloggen har legat nere ett tag pga att jag nyligen fick en liten son. Självklart är det ok att lägga upp recept och låna foto så länge du hänvisar till mig. Ha en trevlig midsommar!!
Anna Nordgren

2013-05-27 @ 21:44:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0